Fimie Don Ketengah isu pendidikan


Pementasan teater IQ. Rock terbitan Anomalist Production di Blackbox, Damansara Performing Arts Centre (DPAC) pada 12 hingga 15 April lalu mendapat sambutan menggalakkan daripada peminat.

Ia menampilkan barisan pelakon Haikal Hamdan, Ranessa Theyakaraja, Megat ‘Adli, Shamnirul, Maza Maamor, Safia Azman, Aznie Azmi, Husnul Hadi, Akmal Barber dan Tharwa Karina.

Kelainan naskhah, genre dan gaya pementasan yang tersendiri menjadikan karya daripada idea asal Azmi Hud serta Khairi Anwar ini memikat hati peminat.

Sebagai memenuhi permintaan, produksi yang diterajui sekumpulan anak muda kreatif daripada pelbagai latar belakang ini tampil mementaskan semula teater IQ Rock menggunakan judul IQ. Rock Restage pada 17 hingga 19 Ogos ini di lokasi sama.

Kali ini Anomalist Production menampilkan pelakon Fimie Don selain pelakon asal iaitu Ranessa Theyakaraja, Megat ‘Adli, Shamnirul, Maza Maamor, Safia Azman, Aznie Azmi, Husnul Hadi, Akmal Barber dan Tharwa Karina.

Azmi berkata, Fimie yang pernah membintangi teater Hikayat Putera Syazlan ditampilkan sebagai tunjang utama bersama barisan pelakon lain.

IQ. Rock mengete­ngahkan mengenai tema yang menyentuh berkenaan isu pendidikan di dalam Malaysia yang sejak akhir-akhir ini jarang mendapat perhatian.

Banyak persoalan dan konflik yang berlaku, namun ia seperti tidak disedari ramai terutama membabitkan pelajar yang tinggal di luar bandar.

Oleh itu, IQ.Rock cuba berkongsi mengenai kisah yang cukup menarik dan mampu memberikan inspirasi kepada semua.






Poster IQ. Rock.

Ia mengisahkan mengenai Azim, seorang pelajar yang dilahirkan dan dibesarkan di Felda dan bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Bagaimanapun, disebabkan bapanya mempunyai masalah kesihatan, Azim terpaksa membantu bapanya menoreh getah setiap hari sebelum ke sekolah.

Biarpun ibu dan bapanya seorang yang buta huruf dan kurang pengetahuan me­ngenai dunia luar, Azim sentiasa mengimpikan sebuah kehidupan di luar kampung halamannya.

Namun tentunya tidak mudah untuknya merealisasikan mimpi itu akibat masalah kewangan keluarganya.

Azim juga minat membaca membuatkan dia mengetahui mengetahui banyak perkara.

Sementara itu, SMK Sri Serting sudah lali dalam menghadapi isu apabila mereka sering menerima guru baru dan tidak berpengalaman ke sekolah itu kerana sebahagian besarnya kembali bertukar dalam masa kurang tiga bulan.

Di saat mereka berasakan tiada lagi harapan untuk perubahan berlaku, Mary, seorang guru Bahasa Inggeris berusia 50 tahun muncul, membawa 25 tahun pengalaman mengajar.

Mary bukan saja mengajar mereka untuk menguasai subjek Bahasa Inggeris, tetapi dia juga mengajar erti kehidupan, tolak ansur, persahabatan, dan pengorbanan.

Post a Comment

Previous Post Next Post