Amir Jahari Menanti sinar baru


Sewaktu muncul tidak lama dulu, penyanyi Amir Jahari disebut-sebut akan menjadi pelapis berpotensi pergi jauh dengan muziknya yang mengagumkan.

Dilahirkan menerusi program Akademi Fantasia, Amir, 26, berjaya membina namanya apabila popular dengan lagu Tanpamu.

Tahun lalu, dia juga tersenarai sebagai peserta AF Megastar namun gagal melayakkan diri sebagai finalis.

Kemudian namanya kembali senyap dalam radar industri seni.

Menurut Amir, dia tidak lagi aktif menyanyi sejak 2015 berikutan kurang tawaran.

“Tidak dinafikan beberapa tahun kebelakangan ini saya banyak fokus cari rezeki untuk keluarga. Saya ada isteri dan anak yang perlu disara.

“Terus terang, hampir tiada tawaran menyanyi. Saya pun tiada produk untuk diketengahkan lantas memilih memperlahankan rentak.

“Jadi, dalam tiga tahun ini saya banyak melakukan kerja di luar bidang seni,” katanya.

Mengakui hampir berputus asa, Amir berharap projek terbarunya sejak bergerak sendiri akan bawa sinar baru buat dirinya.





“Tiga tahun lamanya saya mengumpul wang untuk membiayai album kedua yang akan dilancarkan pada November nanti. Sejak tidak diuruskan sesiapa dan bergerak sendiri, saya kena bermula dari bawah semula.

“Wang yang saya ada pun bukan hanya untuk album itu semata-mata kerana sebahagiannya untuk perbelanjaan keluarga.

“Sejujurnya, saya sudah sampai ke tahap mahu berhenti menghasilkan muzik dan pulang ke kampung halaman di Sarawak.

“Harap album kedua ini bawa tuah buat untuk saya kembali bernafas dalam industri,” katanya.

Berkongsi lanjut mengenai album berkenaan, Amir berkata dia perlu mencari pembeli.

“Setakat ini, sudah ada peminat mengesahkan mahu beli album ini. Saya kena cari pembeli agar dapat mengeluarkan 1,000 unit album.

“Bulan depan, saya akan melancarkan single kedua yang belum ditetapkan judulnya. Single pertama saya berjudul Ingga sudah dilancarkan dua tahun lalu,” katanya.

Berkongsi mengenai tawaran persembahan, Amir berkata dia sekarang cuma mendapat jemputan daripada universiti dan penganjur di Sarawak.

“Tawaran di Sarawak lebih banyak berbanding di Kuala Lumpur. Di sini kebanyakan dari pusat pengajian tinggi saja,” katanya.

Post a Comment

Previous Post Next Post