The Jungle Book imbau kenangan



SELEPAS lebih empat dekad kejayaan filem animasinya yang kini menjadi salah sebuah filem klasik, The Jungle Book kembali dihidupkan ke layar perak

Untuk info, The Jungle Book merupakan filem adaptasi daripada buku cerita karya Rudyard Kipling.

Pertama kali bukunya diterbitkan adalah pada 1894 dan mendapat respons yang luar biasa di beberapa negara.

Walt Disney Pictures kemudiannya mengadaptasikannya kepada filem animasi dengan menggunakan judul yang sama pada 1967.

Ketika itu, filem animasi itu diarahkan oleh Wolfgang Reitherman dan watak Mogwli dialih suara oleh Bruce Reitherman.

Pada 1994, filem itu dibuat dengan judul Rudyard Kipling’s The Jungle Book dan diarahkan oleh Stephen Sommers. Manakala Jason Scott Lee yang berperanan sebagai Mowgli.

Kali ini, Walt Disney Pictures mempertaruhkan kreativiti daripada pengarah, Jon Favreau yang terkenal dengan karya-karya hebat seperti Iron Man, Elf, Zathura, Chef dan Cowboys & Aliens.



Menampilkan pelakon cilik, Neel Sethi sebagai teraju utama bernama Mowgli, menariknya filem ini juga apabila menggunakan suara barisan pelakon terkenal antaranya adalah bekas pemenang Oscar seperti Ben Kingsley, Lupita Nyong’o, Christopher Walken serta Scarlett Johansson.

Bukan itu sahaja, filem ini juga turut menggunakan suara Idris Elba dan Bill Murray.

The Jungle Book mengisahkan seorang budak lelaki bernama Mowgli yang dibesarkan oleh serigala di dalam hutan. Dia berkawan dengan seekor beruang bernama Baloo dan seekor harimau kumbang bernama Bagheera. Mowgli terpaksa meninggalkan keluarga serigalanya apabila dia diancam oleh seekor harimau, Shere Khan, yang membenci manusia.

Secara keseluruhannya, filem ini amat menarik untuk ditonton oleh seisi keluarga.

Kesan khas menerusi teknik imej janaan komputer (CGI) turut digunakan bagi menggambarkan kehidupan hutan, termasuk haiwan pengasuh Mowgli menghidupkan jalan cerita The Jungle Book.

Pendek kata, anda pasti akan terimbau kenangan ketika kecil semasa menonton filem ini dahulu.

Penulis memuji hasil kerja Favreau yang cukup teliti sehingga sekiranya anda menonton dalam format 3D, anda akan berasa seperti berada di dalam hutan bersama Mowgli.

Dari segi plot dan penceritaan, tidak banyak kejutan yang ada kerana ia masih mengikut perjalanan cerita asal dengan sedikit pengolahan.



Pujian buat Neel Sethi

Sama seperti beberapa penulis lain, penulis juga sependapat mengenai lakonan mantap Neel Sethi.

Biarpun pertama kali berlakon, namun pelakon cilik berusia 12 tahun ini memberikan lakonan yang cukup mantap di dalam filem ini.

Bahkan cukup segala rencah ketawa, suka, duka dan emosi yang dipamerkan oleh seorang pelakon cilik.

Manakala pelakon lain yang meminjamkan suara mereka juga memberikan keberkesanan intonasi suara yang cukup bagus untuk filem ini.

Secara keseluruhan, jika anda mencari karya yang sesuai untuk ditonton bersama seisi keluarga, filem ini adalah jawapannya.

Post a Comment

Previous Post Next Post