Nilai hadiah kereta ibu Wani Kayrie


Sejak menyertai pertandingan Big Stage, nama Wani Kayrie kini menjadi buah mulut peminat. Pertama, Wanie menarik perhatian khalayak apabila telah menghadiahkan ibunya, Rukiah Kalapukong dengan sebuah kereta Honda BRV bernilai RM79,000 sempena hari lahirnya yang ke-40 pada 12 Ogos lalu. Hal ini kerana Wanie yang baru berusia 18 tahun itu dianggap sengaja menunjuk kemampuannya membeli hadiah mewah.

Pemilik nama sebenar Syazwani Abdullah itu bagaimanapun enggan terasa hati kerana apa yang penting ibunya gembira dengan pemberian tersebut.

Tambahnya, pemberian yang diberikan tidak setara dengan pengorbanan ibunya yang berstatus balu.

Kedua, nama Wani menjadi buah mulut selepas penyanyi jemputan yang berduet dengannya dalam program tersebut hujung minggu lalu, Hael Husaini memohon maaf kerana telah ‘merosakkan’ kolaborasi mereka dengan dendangannya yang lari tempo. Wani dan Hael berduet untuk lagi Sampai Bila.

KOSMO!: Boleh ceritakan sedikit kehidupan Wani bersama ibu selama ini?

WANI: Ayah saya, Abdullah meninggal dunia lima hari sebelum saya berusia setahun akibat kanser dan sejak itu, mama membesarkan saya seorang diri. Saya kagum dengan mama kerana dia tidak pernah merungut dan sentiasa menyokong apa sahaja cita-cita saya biarpun keadaan kewangan tidak begitu stabil.

Oleh sebab itu, sejak saya mula menceburkan diri dalam dunia nyanyian sejak usia 10 tahun, saya sudah menanam niat ia untuk membantu mama mencari rezeki. Setiap duit kemenangan atau persembahan saya berikan sepenuhnya kepada mama untuk menampung perbelanjaan keluarga.

Mengapakah anda memilih menghadiahkan kereta untuk ibu?

Mama sebenarnya sudah lama mahu membeli kereta baharu kerana kenderaan lama sudah uzur dan mama pernah nyatakan hasrat tersebut kepada saya.

Memandangkan saya ada sedikit wang yang disimpan khas sejak setahun lalu jadi saya putuskan biar saya yang hadiahkan untuk dia sempena ulang tahun ke-40 dirinya.

Mama memang terkejut kerana tidak menyangka saya mampu menyimpan duit untuk membeli kereta buat dia dan perasaan melihat wajah mama semasa menerima hadiah sangat berharga. Namun ia hanyalah sedikit sahaja berbanding keringat dia membesarkan saya selama ini.



Apakah komen anda apabila ada pihak yang mengatakan anda sekadar ingin menunjuk apabila menghadiahkan kereta tersebut?

Saya tidak mahu komen atau layan pandangan sebegitu kerana niat saya hanya satu, membuat mama gembira dan meringankan bebannya dengan memberinya sebuah kenderaan baharu yang akan memudahkan jadual sehariannya menguruskan anak-anak. Biarlah jika ada yang rasa saya riak kerana mereka tidak berada di tempat saya.

Dibesarkan oleh ibu tunggal, apakah pengajaran yang anda belajar daripada kecekalan ibu?

Mama selalu berpesan kepada saya dalam hidup, kita tidak boleh berputus asa dan kena terus berusaha sehingga berjaya. Ketabahan mama menanggung tiga orang anak (dua adik tiri) juga mengajar saya bahawa rezeki itu tidak akan habis jika kita tidak penat untuk mencarinya. Keluarga dan mama adalah segala-galanya bagi saya.

Apakah pengorbanan terbesar ibu sepanjang menguruskan kerjaya anda?

Saya tidak akan lupa penat lelah mama berulang-alik menghantar saya ke persembahan di merata tempat dan luar negeri sejak kecil biarpun penat dengan kerja hakiki kerana dia tahu itu adalah minat saya.

Malah, ketika saya menghadapi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pun dia tidak pernah memberi tekanan dan cuma memberitahu buat yang terbaik serta jangan biarkan orang menjadikan alasan menyanyi sebagai punca saya tidak boleh berjaya. Alhamdulillah, saya berjaya meraih 7A dan membuat mama sangat bangga.

Wani, Hael ada membuat permohonan maaf kepada anda melalui akaun Instagram miliknya kerana beberapa masalah teknikal sewaktu menyampaikan lagu Sampai Bila bersama anda minggu lalu. Apakah respons anda?

Bukan salah Hael dan pada saya dia tidak perlu meminta maaf kerana kami juga tidak tahu perkara (masalah teknikal) seumpama itu akan berlaku. Pada saya, dia sudah memberikan yang terbaik pada malam persembahan itu. Saya juga tahu bahawa peminat sedar Hael merupakan penyanyi yang bagus.

Post a Comment

Previous Post Next Post