Jasmin Hamid Selama ini saya diam, tapi


Pelakon Jasmin Hamid meluahkan rasa kecewa dengan sikap segelintir pengikut media sosialnya yang gemar menjatuhkan hukum mengikut suka mereka.

Menurut Jasmin atau nama sebenarnya Jasmiah Abdul Hamid, 46, hanya kerana dia memuat naik perkongsian mengenai malam Lailatul Qadar, ada individu yang sanggup menghinanya kerana dia tidak bertudung.

Katanya, walaupun individu tersebut menghantar Direct Message (DM) tanpa dapat dilihat pengikut yang lain, namun kata-kata yang diberi telah mengguris perasaannya.

"Tidak bermakna kamu DM, kamu boleh cakap apa sahaja tanpa mengira perasaan orang lain dengan alasan tidak mahu mengaibkan. Beginikah cara kamu untuk mengajak orang menuju ke jalan Allah?

"Itu dosa saya dengan Allah dan bagaimana pula dosa kamu dengan orang yang kamu guris perasaannya?Adakah kamu sudah pasti bahawa segala amalan kamu di terima Allah dan kamu sempat bertaubat sebelum di jemput pulang nanti?

"Kerana itu semua rahsia ALLAH. Adakah Islam ini kerjanya hanya bercerita tentang Hukum dan api neraka sahaja?" luahnya menerusi sebuah posting di Instagram.






Tambahnya, kebanyakan individu yang tinggi ilmu agamanya mempunyai pendekatan yang lebih lembut dalam menegur orang lain, berbanding netizen yang gemar bercakap mengikut suka.

"Hanya kerana saya muat naik dan kongsi tentang malam Lailatul Qadar, saya dikecam. Umpama orang yang tak bertudung macam saya tak layak kongsi tentang Islam.

"Adakah orang yang bertudung saja layak dekat pada Allah? Orang yang tak bertudung dan dianggap jahil macam saya tak layak belajar mendekatkan diri pada Allah sampai bila-bila?" ujarnya.

Menurut Jasmin, dia tidak ada niat untuk mengaibkan mana-mana individu namun hatinya terguris disebabkan kata-kata negatif yang dilemparkan kepadanya.

"Selama ni saya hanya diam dan sekat netizen yang negatif tapi makin menjadi-jadi pula netizen sekarang. Sampai sanggup mengguris perasaan saya.

"Hanya sebab tak habis-habis isu tudung, apa yang kamu sakit hati sangat ya? Saya tetap padam nama pengirim mesej negatif ni sebelum kongsi sebab tak nak aibkan sesiapa.

"Tujuan utama saya untuk beritahu pada orang yang buat macam tu. Pada yang nak baca, silakan, pada yang tak suka, abaikan," ujarnya.

Dalam pada itu, pelakon drama Halalkan Hati Yang Ku Curi ini meminta netizen mendoakan orang yang mereka sayang ketika solat bukan di media sosial.

"Doakan orang yang kamu sayang di dalam sujudmu, bukan di media sosial. Allah maha mengetahui," katanya.

Post a Comment

Previous Post Next Post