Neelofa teringat kisah dengan Mona Fandey


Sejak minggu lalu, filem Dukun menjadi antara topik hangat yang diperkatakan ramai.

Apatah lagi, filem yang dikatakan diinpirasi daripada kisah pembunuhan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Talam, Datuk Mazlan Idris pada 13 Julai 1993 oleh pasangan Mohamed Affandi Abdul Rahman dan isterinya, Maznah Ismail (lebih dikenali sebagai Mona Fandey) serta pembantu mereka, Juraimi Husin.

Justeru, Selasa lalu, tiga teraju utama Dukun, Datin Seri Umie Aida, Faizal Hussien dan Hasnul Rahmat dijemput sekali lagi ke program MeleTop bagi mempromosikan filem tersebut.

Namun apa yang mengejutkan apabila Neelofa membuat pengakuan bahawa dia pernah tinggal berjiran dengan Mona Fandey ketika dia masih kecil.

Bahkan selepas menonton filem berkenaan pada sesi pratonton sehari sebelum ditayangkan kepada umum, Neelofa mendedahkan dia tidak dapat tidur selama dua hari.\
\


"Saya nak cerita sikitlah. Kalau betullah filem ini inspirasi dari kisah benar, saya dilahirkan di sebuah kampung di Kelantan dan rumah saya betul-betul berdepan dengan rumahnya (Mona) dan sampai sekarang rumah itu masih ada.

"Saya tak boleh tidur dua malam lepas menonton filem tersebut, lebih-lebih lagi bila bertemu dengan ahli keluarga yang ada gambar bersamanya, makan masakannya. So macam rasa dekat sangat," akuinya.

Bagaimanapun Umie dan Faizal pada ketika itu turut berkata, setiap orang bebas untuk memberi pendapat sama ada filem tersebut diinspirasikan dari kisah benar atau tidak.

Post a Comment

Previous Post Next Post