Izzue Islam Makin ligat di pentas teater


Selepas kejayaan beraksi di pentas teater Ombak Rindu dan Projek Kahwin, kini pelakon Izzue Islam tampil dengan teater Bahara Emas yang dipentaskan di Auditorium Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Memegang watak Tun Busu, Izzue ketika ditemui menzahirkan rasa syukur dan teruja apabila diberi peluang menjayakan teater ala bangsawan itu.

Kata Izzue, dia mengambil tawaran itu sebagai cabaran apabila teater terbitan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan kerjasama CTRA Production, DBP, Istana Budaya dan Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (ASWARA) percaya dengan bakat kecil yang dimilikinya.

“Saya ambil tawaran ini sebagai satu pengalaman dan proses pembelajaran. Saya rasa bersyukur dan bertekad memberikan persembahan terbaik,” katanya.

Izzue turut menjelaskan Bahara Emas adalah teater bangsawan pertama selepas hampir sembilan tahun menceburi bidang seni.

“Memang saya tertunggu-tunggu saat ini. Walaupun sangat gementar, dalam masa sama saya teruja.

“Sebagai pelakon saya perlu menjaga lenggok bahasa istana dan pergerakan badan agar bersesuaian dengan setiap babak. Menerusi projek ini saya mendalami ilmu baru,” katanya.

Menurut Izzue, kehadiran anggota kumpulan Forteen dalam teater terbabit menambah seri dan warna teater arahan Siti Rosminah Tahir itu.

“Sebenarnya ini rezeki Forteen apabila pengarah mahu kami berlakon dalam teater ini.

“Bagi saya ini peluang yang baik buat Forteen yang sebelum ini pernah menjayakan tiga teater,” katanya.

Selain Izzue, teater itu turut dibintangi Esma Daniel, Datuk Jalaluddin Hassan, Farahdhiya, Amar Asyraf, Mardiana Alwi, Eyzendy Aziz, Zera Hariz, Aman Nasim dan Mubarak Majid.

Teater Bahara Emas dipentaskan sejak 19 Oktober lalu hingga 22 Oktober ini.

Post a Comment

Previous Post Next Post